„Hulajnoga elektryczna a wybuch baterii”, czyli nowe = straszne
Ostatnio popularna i głośna sprawa wybuchu hulajnogi elektrycznej wg. dziennikarzy, skłoniła nas do napisania tego artykułu na blogu o hulajnogach elektrycznych. Zgodnie z deklaracją straży pożarnej, tego dnia nie było bardzo gorąco oraz zimno. Cytując media ,,Strażacy otrzymali informację o wybuchu przy ul. Konduktorskiej na Mokotowie ok. godz. 9 w poniedziałek. Eksplozja wyrwała drzwi i okna, a nawet kawał ściany. Policjanci ustalają okoliczności, w których doszło do wybuchu elektrycznej hulajnogi. Ze wstępnych ustaleń wynika, że urządzenie stojące w jednym w mieszkań na warszawskim Mokotowie wybuchło w czasie, kiedy mężczyzna szykował się do wyjścia z mieszkania. Poważnie została naruszona konstrukcja drzwi wejściowych – przekazał rzecznik Komendy Rejonowej Policji ”
Można się teraz bać wszystkich baterii-litowo jonowych które znajdują się w rowerach elektrycznych, hulajnogach, laptopach, telefonach, ale faktem jest, że media wyjątkowo ochoczo sieją panikę i każdy spektakularny pożar lub wybuch pojazdu elektrycznego takiego jak hulajnoga elektryczna, rower elektryczny czy samochód trafia na pierwsze strony gazet. Media zwykle uzupełniają o „domysł”, że mogło chodzić o pojazd elektryczny. Tak było choćby z pożarem w garażu auta elektrycznego na ulicy Górczewskiej w Warszawie, gdzie, jak się później okazało, nie było żadnego elektryka ani nawet hybrydy.
Czy bateria w hulajnodze elektrycznej może wybuchnąć z taką siłą ?
Odpowiadamy na pytanie. Nie. Bateria litowo-jonowa może oczywiście ulec samozapłonowi ale nie z taką siłą wybuchu jak to miało miejsce w hulajnodze elektrycznej w ostatnim przypadku w Warszawie ( pracujemy z nimi na co dzień od kilku lat w serwisie hulajnóg i rowerów elektrycznych oraz posiadamy odpowiednie szkolenia i wiedzę). Pomimo niezaprzeczalnych korzyści, jakie niesie ze sobą powszechne wykorzystywanie ogniw litowo-jonowych do produkcji baterii, musimy być świadomi tego, że w określonych warunkach baterie te mogą ulec samozapłonowi, a nawet eksplodować jeśli są bardzo duże. Są to rzadkie przypadki, które z czasem są coraz skuteczniej niwelowane w związku z postępującym szybko rozwojem technologii produkcji baterii oraz dzięki lepszemu kontrolowaniu procesu ładowania i rozładowywania akumulatora przez oprogramowanie urządzeń tzw. BMS. Wciąż jednak na czołówki serwisów informacyjnych trafiają wiadomości o spektakularnych problemach z bateriami różnych producentów, jak np. Samsung i jego flagowy tablet Galaxy Note 7, które wyposażone zostały w wadliwe baterie, niosące ryzyko zapłonu, a także niedawne wezwanie serwisowe od firmy HP, która była zmuszona do wymiany baterii w seriach laptopów ProBook, Envy, Pavilion ZBook i innych, w związku z przypadkami przegrzewania się baterii i topienia się ich obudów.
Jakie mechanizmy stoją za problemem zapłonu baterii litowo jonowych szczególnie w hulajnogach elektrycznych i rowerach?
Mówimy o zabezpieczeniu przed ogniem jako o ostatniej desce ratunku, ale trzeba dodać, że dziś właściwie każde urządzenie posiadające baterię litowo-jonową dysponuje mechanizmami ochronnymi. Np. samochody Tesla i inne elektryki wyposażone są w system aktywnego chłodzenia, który pilnuje, żeby nie doszło do przegrzania ogniw podczas ładowania. Każdy elektryk umie też zakończyć ładowanie, gdyby doszło do nadmiernego wzrostu temperatury czy to w baterii, czy w porcie (zwarcie). Nie ma jednej przyczyny stojącej za wszystkimi przypadkami awarii baterii w elektrykach, prowadzących w konsekwencji do ich zapłonu. Można jednak wyszczególnić ogólne powody, które wiążą się z procesem produkcyjnym baterii, ale także mające związek z jej użytkowaniem.
Jeśli chodzi o hulajnogi elektryczne to ważne są takie czynniki które mogą wywołać pożar jak:
- Źle zaprojektowana bateria i błędy produkcyjne np. hulajnogi elektryczne kupione poza certyfikacją europejską bez atestów i karty gwarancyjnej, prosto z Chin, mogą posiadać baterie bardzo słabej jakości.
- Problemy ze złej jakości ładowarkami. Źle wykonane, niezabezpieczone ładowarki, za mocne do danej baterii mogą doprowadzić do przegrzania baterii. Zalecane jest używanie ładowarek przeznaczonych do danego modelu hulajnogi elektrycznej
- Zewnętrzne źródło wysokiej temperatury. Przegrzanie baterii może wyzwolić reakcję łańcuchową prowadzącą do zapłonu i wybuchu.
- Mechaniczne uszkodzenie baterii. Jeżeli baterię poddać zgniataniu, wstrząsom (jak przy upadku), przebiciu, może to doprowadzić do pożaru i wybuchu.
- Przeładowanie baterii. Większość producentów hulajnóg czy rowerów elektrycznych używa mechanizmów zapobiegających takiemu przypadkowi, jednak niska jakość akumulatora i ładowarki może doprowadzić do przeładowania baterii i skutkować zapłonem.
- Wykonywanie domowym sposobem baterii do hulajnóg elektrycznych na własną rękę bez odpowiedniej wiedzy oraz kupowanie baterii do hulajnóg z nieznanego źródła bez dowodu zakupu
- Brak przeglądów okresowych elektroniki w hulajnogach elektrycznych i pomiarów baterii min. raz w roku. W naszym serwisie hulajnóg przegląd okresowy wraz z pomiarem baterii wykonujemy cały rok od 149 zł.
Jak możesz zmniejszyć ryzyko samozapłonu baterii litowo-jonowej w hulajnodze elektrycznej, rowerze ?
- Pamiętaj ! Kupuj tylko baterie litowo-jonowe pochodzące z zaufanych źródeł np. autoryzowane serwisy hulajnóg elektrycznych i rowerów. Bardzo tanie baterie mogą składać się z niskiej jakości ogniw, które nie przeszły bardziej wymagających testów produkcyjnych, pochodzą z demontażu starych baterii lub posiadają starą datę produkcji. Takie baterie mogą nie posiadać odpowiednich zabezpieczeń i być wykonane z niskiej jakości materiałów.
- Pamiętaj ! Musisz unikać wilgoci i przegrzewania baterii w hulajnodze elektrycznej i rowerze elektrycznym. Nie zostawiaj ich na słońcu oraz na mrozie. Baterie litowo-jonowe posiadają tolerancję -20 do +50 stopni Celsjusza. Zawsze możesz uszczelnić hulajnogę elektryczną w serwisie HulajnogiTG.pl.
- Pamiętaj ! Unikaj przeładowywania baterii. Producenci urządzeń i ładowarek instalują zabezpieczenia na okoliczność przeładowania baterii.
- Przechowując baterie i urządzenia z bateriami, unikaj gromadzenia ich blisko siebie. Nagromadzenie baterii nie spowoduje zapłonu, lecz jeżeli jedna z baterii zaczyna się palić, te które będą w pobliżu mogą ulec tej samej reakcji, z powodu wzrostu temperatury i ciśnienia.
Co robić w przypadku, gdy bateria się zapali w hulajnodze elektrycznej, rowerze, laptopie?
Objawami wskazującymi na to, że bateria może się zapalić jest znaczne nagrzewanie się baterii i urządzenia, dobiegające dźwięki syczenia, skwierczenia, bulgotania od strony akumulatora. Należy natychmiast odpiąć urządzenie od zasilania, usunąć jak najszybciej baterię litowo-jonową z urządzenia oraz przenieść ją w oddaleniu od urządzeń, materiałów oraz substancji łatwopalnych. Musisz odczekać aż bateria się dopali lub spróbować ją ugasić. W przypadku niewielkich baterii ok 10 AH zwykle występujących w hulajnogach i rowerach można do gaszenia użyć bardzo dużej ilości wody, a najlepiej wrzucić baterię do dużego pojemnika z wodą. Jeżeli jednak mamy do czynienia z dużymi akumulatorami i skupiskami ogniw, należy użyć gaśnicy klasy D (do gaszenia metali).
W naszym serwisie hulajnóg elektrycznych posiadamy certyfikowane narzędzia do pomiarów i przeglądu baterii litowo-jonowych oraz posiadamy w sprzedaży certyfikowane baterie do każdej hulajnogi elektrycznej od Xiaomi Mija 365 po Motus Scooty 8,5 i wielu innych.